WIZZ AIR VERWELKOMT DE EU-REGELGEVING INZAKE DUURZAME LUCHTVAARTBRANDSTOFFEN (SAF)
Wizz Air, Europa's snelst groeiende en de duurzaamste luchtvaartmaatschappij ter wereld1, steunt de ReFuelEU-luchtvaartverordening, die gisteren door het Europees Parlement werd aangenomen.
Yvonne Moynihan, Corporate & ESG Officer bij Wizz Air, verklaarde: “Als Europese luchtvaartmaatschappij die op het gebied van vermindering van emissie-intensiteit de toon heeft gezet, heeft Wizz Air het voorstel voor de ReFuelEU-luchtvaartverordening vanaf het begin mee ondersteund. De Europese Unie is de normbepaler in het mondiale klimaatbeleid en de ReFuel EU-wetgeving bepaalt de bindende minimumaandelen SAF die moeten worden gemengd met conventionele vliegtuigbrandstof. De aanvaarding van deze normen zal het SAF-aanbod doen toenemen, hetgeen van cruciaal belang is om de beschikbaarheid van SAF en de kosten ervan te verbeteren. Wizz Air werkt nu al samen met SAF-producenten en deed al een aantal aandeleninvesteringen in SAF-onderzoek en -ontwikkeling. Bij de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen is samenwerking binnen de sector een van de meest impactvolle manieren om de huidige klimaatuitdaging aan te pakken. Wij blijven ons inzetten om onze CO2-emissies tegen 2030 met 25% te verminderen. Het is van cruciaal belang dat nationale overheden nu maatregelen nemen om de opvoering van de SAF-productie mogelijk te maken.”
Wizz Air stippelde een uitgekiende SAF-strategie uit. Die voorziet onder andere in het veiligstellen van afnameovereenkomsten met leveranciers voor de toekomst. De luchtvaartmaatschappij heeft in dit verband al contracten ondertekend met Mabanaft/P2X Europe, OMV, Neste en Cepsa. In 2023 kocht Wizz Air voor GBP 5 miljoen aan aandelen van het Brits biobrandstofbedrijf Firefly en nam de maatschappij ook deel aan een investering van USD 50 miljoen in de Amerikaanse biobrandstoffenstart-up CleanJoule, om het onderzoek en de ontwikkeling van SAF verder te stimuleren.
In het boekjaar 20232 was de CO2-uitstootintensiteit van Wizz Air slechts 53,8 gram per passagier/km, d.i. een daling met 11% in vergelijking met het voorgaande boekjaar3. Het is Wizz Airs beste uitstootresultaat ooit en tevens de beste prestatie in vergelijking met die van alle belangrijkste concurrenten4.
Over Wizz Air
Wizz Air, Europa’s snelst groeiende ultra-lowcostmaatschappij, telt een vloot van 185 toestellen van de Airbus A320-reeks. Alle Wizz Air-vluchten worden uitgevoerd met Airbus A320’s (180 stoelen), Airbus A320neo’s (186 stoelen), Airbus A321’s (230 stoelen) en Airbus A321neo’s (239 stoelen). In het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2023, vervoerde WIZZ 51,1 miljoen passagiers. Wizz Air is beursgenoteerd op de London Stock Exchange onder de ticker WIZZ. Het bedrijf werd door airlineratings.com uitgeroepen tot een van 's werelds tien veiligste luchtvaartmaatschappijen. In 2019 en in 2023 werd Wizz Air door Air Transport Awards uitgeroepen tot ‘Luchtvaartmaatschappij van het Jaar’. Op de World Finance Sustainability Awards sleepte Wizz Air in 2021, 2022 en 2023 de titel ‘Most Sustainable Low-Cost Airline’ in de wacht, alsook die van ‘Global Environmental Sustainability Airline Group of the Year 2022’ vanwege CAPA - Centre for Aviation Awards for Excellence.
www.wizzair.com
1 Volgens CAPA – Centre for Aviation Awards for Excellence 2022
2 1 april 2022 – 31 maart 2023
3 60,7 gram per passagier/km in het boekjaar F22 (1 april 2021 – 31 maart 2022)
4 Op basis van de recentste gepubliceerde emissie-informatie die van toepassing is op een periode van 12 maanden (Ryanair, EasyJet). Door verschillen in verslagperiode zijn de cijfers en het tijdsbestek niet volledig op elkaar afgestemd.
Sasha Vislaus
Yves Panneels