Wizz Air bleef in vergelijking met zijn directe concurrenten in 2023 de meest ecologische vliegoptie

Koolstofemissie per passagier/km daalde vorig jaar met 6,8%

De gemiddelde CO2-uitstoot van Wizz Air, Europa's snelst groeiende en meest duurzame luchtvaartmaatschappij ter wereld1, bedroeg in 2023 amper 51,5 gram per passagier per km. Dat is ruim 6,8% minder dan het jaar voordien. Het is meteen ook het laagste gemiddelde CO2-intensiteitsresultaat ooit gemeten bij een luchtvaartmaatschappij over een periode van 12 maanden. Wizz Air is dan ook - in vergelijking met zijn belangrijkste concurrenten - de onbetwiste leider op het vlak van de vermindering van de koolstofemissies per passagier per kilometer2.

In februari 2023 behaalde Wizz Air zijn laagste CO2-uitstoot per passagier per km ooit, namelijk 48,9 gram, 8,3% minder dan in februari 2022.

Wizz Air wil tegen 2030 zijn CO2-intensiteit verminderen met 25 procent3. Een essentieel element van deze duurzaamheidsstrategie van de luchtvaartmaatschappij is de vernieuwing van de vloot. Wizz Air vervangt de oudste vliegtuigen door toestellen van de jongste en zuinigste generatie. In 2023 nam de lagekostenmaatschappij maar liefst 32 Airbus A321neo’s in gebruik4. Momenteel telt de WIZZ-vloot al 195 Airbus-toestellen, waarvan de gemiddelde leeftijd slechts 4,3 jaar bedraagt. Dat is ruim onder de gemiddelde leeftijd van de vliegtuigen van de andere grote Europese carriers. Die schommelt namelijk rond de 10 jaar5.

Wizz Air werkte in 2023 samen met Neste en Cepsa, twee producenten van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). Om de ontwikkeling van SAF te ondersteunen, investeerde de lagekostenmaatschappij tevens 5 miljoen Britse pond in het Brits biobrandstofbedrijf Firefly Green Fuels, en participeerde ze voor 50 miljoen US dollar in de in de VS gevestigde SAF-startup CleanJoule.

In 2023 lanceerde Wizz Air samen met Aviation Services op de luchthaven van Rome-Fiumicino en met Menzies Aviation op de luchthaven van Boedapest 100% elektrische turnarounds. Dankzij deze stappen kan de CO2-uitstoot van het grondafhandelingsproces, in vergelijking met dieselaangedreven materieel, met zo’n 80 tot 85% verminderd worden.

Over Wizz Air
Wizz Air, Europa’s snelst groeiende ultra-lowcostmaatschappij, telt een vloot van 195 toestellen van de Airbus A320-reeks. Alle Wizz Air-vluchten worden uitgevoerd met Airbus A320’s (180 stoelen), Airbus A320neo’s (186 stoelen), Airbus A321’s (230 stoelen) en Airbus A321neo’s (239 stoelen). In 2023 vervoerde WIZZ 60,3 miljoen passagiers.

Wizz Air is beursgenoteerd op de London Stock Exchange onder de ticker WIZZ. Het bedrijf werd door airlineratings.com uitgeroepen tot een van 's werelds vijf veiligste luchtvaartmaatschappijen. In 2019 en in 2023 werd Wizz Air door Air Transport Awards uitgeroepen tot ‘Luchtvaartmaatschappij van het Jaar’. Op de World Finance Sustainability Awards sleepte Wizz Air in 2021, 2022 en 2023 de titel ‘Most Sustainable Low-Cost Airline’ in de wacht, alsook die van ‘Global Environmental Sustainability Airline Group of the Year 2022’ vanwege CAPA - Centre for Aviation Awards for Excellence.
www.wizzair.com

Voor meer informatie omtrent Wizz Airs duurzaamheidsstrategie: F23 ESG Update


1 Volgens CAPA – Centre for Aviation Awards for Excellence 2022

2 Op basis van de recentste gepubliceerde emissie-informatie die van toepassing is op een periode van 12 maanden (Ryanair, EasyJet). Door verschillen in verslagperiode zijn de cijfers en het tijdsbestek niet volledig op elkaar afgestemd. ​

3 In vergelijking met ​ met een uitgangswaarde van 57,2 gram per passagier/km in F20 (1 april 2019 - 31 maart 2020)

4 De Airbus A321neo verbruikt met het vorige model Airbus A321ceo 20% minder brandstof en stoot ook een vijfde minder CO2 uit. De NOx-emissies werden gehalveerd en ook het geluid is de helft lager.

5 Gebaseerd op de meest recente openbaar gemaakte leeftijdsinformatie over de vloot, van toepassing op een periode van 12 maanden (Ryanair, EasyJet, Iberia, Norwegian, SAS, Air France – KLM, Lufthansa, Finnair). Door verschillen in rapportageperiode zijn de cijfers en het tijdspad niet volledig op elkaar afgestemd.

Sasha Vislaus

Sasha Vislaus

Communications Manager, Wizz Air
Yves Panneels

Yves Panneels

Press Office Benelux & France

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Wizz Air